Najważniejsze informacje o witaminach

Żaden człowiek nie jest w stanie prawidłowo rozwijać się i funkcjonować bez odpowiedniej dawki witamin. Związki te pełnią w organizmie ludzkim szereg bardzo ważnych ról. Do czego potrzebne są witaminy C, B, D i A?9

Witamina C

Zdrowe jedzenie pełne witamin.

Kwas askorbinowy to innymi słowy witamina C. O jej funkcji wie niemal każdy – to właśnie ona obniża prawdopodobieństwo wystąpienia infekcji, dlaczego często zalecana jest w okresie jesienno-zimowym jako środek profilaktyczny. Ponadto chroni przed miażdżycą, reguluje też poziom cholesterolu i ciśnienia. Pomaga w uwalnianiu hormonów steroidowych, wchłanianiu wapnia i transporcie żelaza, a także w sprawniejszym zrastaniu się kości.

Witamina C ma również ogromny wpływ na stan i wygląd skóry. Zapobiega jej starzeniu, pękaniu naczynek, pojawianiu się sińców, chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV, a przede wszystkim ma działanie przeciwzapalne i przyspiesza proces gojenia się ran.

Niedobór witaminy C powoduje anemię, szkorbut, próchnicę, ogólne osłabienie, spadek odporności i bóle w obrębie kości i stawów. Z kolei jej nadmiar może być przyczyną kamieni w nerkach i dolegliwości żołądkowych. U kobiet ciężarnych bywa również szkodliwy dla rozwoju płodu.

Witamina B12

Kobalamina, czyli witamina B12, to tzw. czerwona witamina z uwagi na ogromną rolę przy produkcji erytrocytów. Wspiera również procesy metaboliczne, stabilność genetyczną, działa pobudzająco na apetyt.

Witamina B12 jest bardzo istotna dla całego układu nerwowego. To m.in. od niej zależy dobry nastrój i równowaga psychiczna człowieka. Wpływa także na zapamiętywanie i koncentrację uwagi. Ponieważ występuje przede wszystkim w rybach, mleku, mięsie czy jajach, jej niedobór grozi głównie weganom i wegetarianom. Wówczas zalecane jest przyjmowanie witaminy B12 w postaci suplementów. Jej brak objawia się m.in. anemią, zmęczeniem, bezsennością, zanikami pamięci, zmiennym nastrojem, a często również zaburzeniem pracy serca.

Witamina D

Witaminy grupy D (czyli witamina D3 i D2) należą do związków, które rozpuszczają się w tłuszczach. Choć występują w rybach (m.in. łosoś, węgorz, tuńczyk dorsz), jajach (żółtka), serach, grzybach, a także tranie, to głównym ich źródłem są promienie słoneczne.

Witamina D odpowiada za zdrowe, mocne kości, dlatego jej niedobór powoduje osteoporozę, próchnicę, nieprawidłową mineralizację, krzywicę, a także bóle. Ponadto witamina D pozytywnie oddziałuje również na mięśnie, układ nerwowy i rozrodczy (wspiera proces powstawania plemników). Zwiększa także odporność i obniża ryzyko wystąpienia grypy, cukrzycy i chorób nowotworowych, w tym raka jelita grubego. Nadmiar witaminy D zdarza się natomiast niezwykle rzadko. Jego główne symptomy to biegunka, nudności, zmęczenie i świąd skóry. W ostateczności może to doprowadzić do schorzeń nerek.

Witamina A

Również witamina A, z uwagi na swe liczne właściwości, posiada spore zastosowanie zarówno w medycynie, jak i przemyśle kosmetycznym. Przede wszystkim ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku (dotyczy to głównie siatkówki oka) i układu odpornościowego. Reguluje wzrost niektórych tkanek (chrzęstnej i kostnej) i wspomaga proces regenerowania się komórek. Przeciwdziała występowaniu chorób nowotworowych i korzystnie wpływa na proces leczenia alergicznego.

Witamina A, zwana również retinolem, jest składnikiem wielu kosmetyków i oddziałuje na prawidłowy stan włosów, skóry i paznokci, a ponadto przeciwdziała szkodliwemu działaniu promieni UV. Głównym źródłem jej występowania są jaja, mięso, ryby, marchew, dynia, szpinak, jarmuż i ser.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 + = 18